Com mantenir atenció al dia (si un pacient ho necessita el visito avui)

ELS FONAMENTS

L’accessibilitat és (ha de ser) una de les característiques fonamentals de l’AP. En la societat actual, especialment a les grans ciutats on gairebé tot és possible les 24 h, la immediatesa és un valor prevalent.

Però en realitat l’accessibilitat al sistema sanitari no s’ha d’entendre com que per a qualsevol cosa ha d’estar disponible de forma immediata un professional, sinó que aquest està disponible quan realment es necessita.

Un recent informe de la FADSP situa a Catalunya com la comunitat on menys persones refereixen que els hi donen cita en 24 h (només el 4,4%).

Per aquesta voluntat de poder donar hora pel mateix dia en les demandes “urgents”, s’han fet en molts centres agendes que guarden cites que només es poden donar el mateix dia, de forma que si jo intento agafar hora per demà amb el meu metge, em diran que està ple, però si vaig demà al centre a primera hora hi haurà visites. Qui coneix aquest mecanisme? Doncs els “feligresos”, les persones que usen habitualment el servei. Són aquests els que “okupen” també les cites pel mateix dia. Per tant, aquesta reserva de cites és un plantejament organitzatiu que no aconsegueix el que pretén, i per això no te massa sentit, com explica molt bé Murray en un article sobre “l’accés avançat”.

En realitat no és necessari donar cita en menys de 24 h a tothom, però si que és important que disposi d’aquesta cita tot aquell que ho necessiti. I això, com ho podem fer? Doncs bàsicament tenint en compte 2 coses: 1) el sistema d’accés avançat que ens explica Murray (s’explica fàcil però requereix un esforç per aplicar-ho, entre altres coses una bona “depuració” del contingut de les consultes); 2) un sistema de filtre per a les demandes pel mateix dia.

COM FER-HO

1. El sistema d’accés avançat

Murray ens diu en el seu article que la llista d’espera a la consulta és un problema freqüent i indesitjable, però que generalment no està originat en una manca de recursos, sinó en una organització i unes agendes que no són raonables.

El sistema d’accés avançat diu bàsicament que al qui demana cita per avui, pel seu metge, si hi és, se li dona cita per avui, i sinó hi és cita per un altre dia o avui per un altre metge. Per tant, sempre hi ha cites per avui, però no perquè s’han reservat, sinó perquè hem ajustat l’oferta a la demanda, és a dir, disposem d’unes agendes que no es veuen totalment ocupades per la demanda que tenim.

Com aconseguir-ho? Doncs Murray ens parla de 6 aspectes clau a considerar:

  1. equilibrar l’oferta i la demanda
  2. reduir la cartera de serveis
  3. reduir la varietat de tipus de visites
  4. disposar d’un pla de contingència per circumstàncies inusuals
  5. treballar per ajustar els perfils de demanda
  6. augmentar la disponibilitat de recursos en “colls d’ampolla”

El punt 2, en el nostre medi no és plantejable. Però la resta els podem simplificar dient:

  • l’agenda ha de ser realista (no serveix per reduir la demanda sinó per repartir el temps de que disposo amb la demanda que tinc)
  • si vull reduir la demanda he d’analitzar el seu contingut i eliminar tot allò que no sigui necessari (fem moltes coses “inútils” a la consulta)
  • cal evitar en la nostra agenda la variabilitat de tipus de visites (programades, cita prèvia, espontànies, urgències…)
  • si els dilluns la demanda és diferent, si a l’hivern la demanda és diferent… perquè les agendes acostumen a ser iguals?

Aquestes serien les idees bàsiques de “l’accés avançat”.

2. El filtre de les visites pel mateix dia

Tot i que disposem del nostre “accés avançat”, és ben segur que hi haurà dies (molts o pocs) que tindrem demandes de vista pel mateix dia i no disposarem de cites a l’agenda.

Això té 2 possibles solucions: veiem a tots aquells que ho demanen (cadascú els seus o mitjançant un circuit específic d’urgències) o filtrem les demandes de forma que puguem ordenar-les en funció de la seva necessitat. Això darrer implica que algú ha de fer aquest filtratge.

D’aquest aspectes en parlarem en una propera entrada.

PER ANAR MÉS LLUNY…

Si el lector té interès en avançar en aquesta línia de treball conceptualment, o inclús es vol plantejar analitzar el contingut de la seva consulta pot accedir a un parell de lectures que ofereixen dos mètodes d’anàlisi. D’una banda la clàssica metodologia de previsibilitat i contingut de la consulta; i d’altra banda una metodologia més conceptual (tot i que més complexa) de utilitat, complexitat i possibilitat de virtualització de la consulta.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: